حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

رمانتی سیسم ایرانی و شاعران ایرانی




رمانتی سیسم ادبی  یا بررسی جریان رمانتیک در شعر امروز فارسی نام کتابی است که بهزاد خواجاتِ شاعر  نوشته و  نشر بامداد نو آن را منتشرکرده است . کتاب دارای یک مقدمه و چهار فصل است : فصل اول :  رمانتی سیسم ، تعاریف و اصطلاحات فصل دوم : پیدایش رمانتی سیسم در شعر امروز فارسی  فصل سوم : بلوغ شعر زمانتیک  در شعر امروز ایران  و فصل چهارم :  شاخه بندی  شعر رمانتیک  

 
بهزاد خواجات با روشی علمی و دانشگاهی و تبویب درست ، تصویری از رمانتی سیسم در شعر فارسی به دست می دهد. رمانتیسم  همزمان با شکل گیری جامعه جدید جهانی بروز یافته است و در ایران همزمان با تحولات مدرنیسم در عصر مشروطه در هنر و ادبیات فارسی  راه یافته است . رمانتیسم با فردیت انسان امروز زاده شد و این فردیت در پی رهایی و آزادی انسان از قید و بند های جهان کلاسیک بوده است و به قول مولف  در کلاسیسم اقتدار " او "  حکم فرماست و  در رمانتیسم اقتدار "من ".
با توجه به نگاه خواجات به رمانتیسم طبیعی است که ما رگه هایی ازاین مکتب فراگیر جهانی را هم در شعر  توللی و نادرپور و مشیری ببینیم و هم در شعر شاعرانی چون شفیعی کدکنی و اسماعیل خویی و حتی در شعر شاعران زبان گرایی چون رضا براهنی . مولف در فصل های جداگانه به رمانتیسم تغزلی ، رمانتیسم اجتماعی – انقلابی ، رمانتیسم فلسفی  ، رمانتیسم شهودی  و اکنون شعر رمانتیک می پردازد .
کتاب رمانتی سیسم ایرانی کتابی پژوهشی و دانشگاهی است و علی رغم  این که در  تحقیقات دانشگاهی خلاقیت ادبی و انتقادی نقش کمرنگی دارد اما در این کتاب خواجات با ذهن نقاد و وقاد خویش تحقیق  را با خلاقیت در هم آمیخت و کتاب خواندنی نوشته است.
این کتاب را دوست ارجمندم محمد ولی زاده روزهای پایانی سال قبل  در اختیارم قرار داد تا بخوانم و در صورت امکان  یادداشتی بنویسم .  کتاب را  در همان روزهای اول خواندم و یادداشت هایی درحاشیه کتاب نوشتم اما امکان نوشتن یادداشت مفصل برای انتشار درمطبوعات فراهم نشد تا این که امروز دهم مرداد 92  بار دیگر کتاب به چشمم آمد و دریغم آمد که  به اجمال هم معرفی نشود . از محمد عزیز صمیمانه سپاسگزارم که  مرا با این کتاب آشنا کرد . ای کاش این کتاب  به شکل مناسب تری توزیع می شد تا  طیف بیشتری از کتاب خوانان با این کتاب ارزشمند آشنا می شدند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد